Uprzejmie zawiadamiamy członków naszego związku,
że wobec znacznych zaległości w regulowaniu składek
członkowskich Rada Naczelna podjęła następującą uchwałę:
Rada Naczelna ZZST „”FORUM” przyjęła uchwałę o anulowaniu
składek członkowskich dla członków związku - zalegających z
opłatami do roku 2008 w zamian za wniesienie opłat za rok 2009 i
2010 włącznie.
Składki członkowskie w wysokości
3,00 zł miesięcznie (36,00 zł rocznie) prosimy wpłacać na
poniższe konto :
Związek Zawodowy Stowarzyszonych Twórców FORUM ul. Nowolipki 15
lok. 35, 02-151 Warszawa
Konto nr : 16 1020 1097 0000 7702 0118 4118
Informujemy, że z inicjatywy muzyków orkiestry -
członków koła zakładowego ZZST „FORUM” w Teatrze Wielkim Opera
Narodowa, we współpracy z Rada Naczelną „FORUM” oraz muzykami
NOSPR zrzeszonymi w organizacji zakładowej NSZZ „Solidarność” -
w siedzibie Teatru Wielkiego w Warszawie w dniu 28.11.2010r
odbyło się I ogólnopolskie spotkanie muzyków orkiestrowych,
którego tematem był „Projekt założeń projektu ustawy o zmianie
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
oraz niektórych innych ustaw”. Wszelkie informacje dotyczące
tego spotkania są zamieszczone na stronie internetowej:
www.forum.megahost.pl
We have learnt with astonishment and saddness the tragic
death of President Kaczynski as well as of the high
personalities who were travelling in the presidential
plane.
Beyond any political opinion,
we all feel chocked and confused after this tragedy and
wish to express hereby our genuine condolences to you
and your fellow union members, as well as to all Polish
citizens.
With our warmest regards,
The FIM Secretariat
|

www.fim-musicians.coml
|
Warszawa, dnia 9 lipca 2008 roku
Stanowisko Rady
Naczelnej ZZST FORUM
W sprawie ustawy o emeryturach
pomostowych w oparciu o przebieg spotkania członków Komisji
Trójstronnej w dniu 12 czerwca 2008 r. z udziałem Pani wiceminister
Pracy i Polityki Społecznej oraz licznego grona rzeczoznawców i
doradców.
Tematem był rządowy projekt ustawy o emeryturach pomostowych
(wersja z 13 maja). Przez półtorej godziny dyskutowano wyłącznie o
brzmieniu definicji: co to znaczy "praca w szczególnych warunkach" i
"praca o szczególnym charakterze", czy potrzebne są w tej kwestii
zaświadczenia lekarskie itp. Negatywny stosunek do emerytur
pomostowych wyraziła na piśmie Federacja Pracodawców "Lewiatan".
Kolejno przedstawiciele różnych związków - Solidarności, OPZZ,
Związku Nauczycielstwa Polskiego i innych wypowiadali się na temat
potrzeby zmodyfikowania proponowanej definicji, ale głównie
dotyczyło to prac w szczególnych warunkach. Przedstawiciel OPZZ
oświadczył m. in. że jeśli chodzi o definicję prac o szczególnym
charakterze to OPZZ nie zgłasza uwag jak i nie zgłasza uwag do
załącznika zawierającego wykaz rodzajów tych prac.
Przed udaniem się na w/w spotkanie nie posiadaliśmy projektu
ustawy, ale zapoznaliśmy się z treścią w trakcie spotkania i
stwierdziliśmy, że w załączniku Nr 2 tj. w wykazie rodzajów prac o
szczególnym charakterze nie został wymieniony, ani jeden zawód
artystyczny, pomimo, że poprzedni projekt wymieniał m. in. baletnice
i akrobatów. W tej sytuacji i wobec oświadczenia przedstawiciela
OPZZ uznaliśmy dalsze uczestniczenie w spotkaniu za bezprzedmiotowe.
Nawiązując do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.02.1983
r. obowiązującego do chwili obecnej uważamy, że treści tam zawarte
nie mogą nie być uwzględnione w nowo przygotowywanej ustawie.
Nasza opinia w powyższej sprawie jest
następująca:
-
dyskusja trwająca nad ostatecznym brzmieniem
ustawy jest ostatnim momentem w walce o zachowanie regulacji
prawnych uwzględniających i chroniących specyfikę pracy niezbyt
licznej grupy artystów,
-
warto pamiętać, że artyści nie muszą przechodzić
na wcześniejszą emeryturę, ale powinni mieć taką możliwość,
jeśli stan zdrowia i kondycja fizyczna nie pozwala na dalsze
wykonywanie zawodu,
-
Art. 16 projektu ustawy mówi, że Fundusz
Emerytur Pomostowych jest państwowym funduszem celowym. Jeśli
Państwo uznaje za celowe finansowanie wcześniejszych emerytur
dla niektórych grup zawodowych, to w tym gronie powinno się
również znaleźć miejsce dla niektórych grup artystów.
-
uważamy za niezbędne energiczne podjęcie działań
mających na celu uzupełnienie wykazu rodzajów prac w Załączniku
nr 2 i zjednoczenie w tej kwestii sił wszystkich związków
zawodowych i środowisk artystycznych, chyba, że zostanie dla
artystów utworzony odrębny Fundusz lub zostaną wydane osobne
przepisy na podstawie tej ustawy, tak jak to miało miejsce w
1983 roku.
Uważamy, że walka o zachowanie
wcześniejszych emerytur dla niektórych grup artystów jest
podstawowym obowiązkiem związków zawodowych zrzeszających
pracowników kultury i sztuki, twórców i artystów wykonawców,
pamiętając nieustannie, że kulturę i sztukę tworzą twórcy i artyści,
a nie urzędnicy. Jednocześnie deklarujemy gotowość uczestniczenia w
dalszych pracach nad ustawą posiadając pełne rozeznanie w problemach
nurtujących środowisko artystyczne.
Szanowne Koleżanki i Koledzy!
Informujemy, ze w dniach od 07.04. - 09.04.2008r odbyła się I
Konferencja FIM pod następującym hasłem:
1st FIM
INTERNATIONAL
ORCHESTRA
CONFERENCE
Berlin
April 7-9, 2008
MUSICIANS OF TODAY
ORCHESTRAS OF TOMORROW! |

www.fim-musicians.com
|
The 1st International Orchestra
Conference is supported by
Naszym przedstawicielem na tej konferencji był Pan Jerzy Górzyński -
czytaj całość
Informacja dotycząca pracy
muzyków orkiestrowych
W związku z zapytaniami kierowanymi do ZZST “FORUM” przez artystów –
muzyków z zespołów orkiestrowych dotyczącymi warunków zatrudniania w
UE.
1. Muzyk
przyjmowany do orkiestry zdaje egzamin :
W trakcie trzech miesięcy okresu próbnego może
być zwolniony.
Po podpisaniu umowy o pracę nie może być
zwolniony z pracy z innych przyczyn niż :
a. zaniżenie poziomu artystycznego
b. niezdyscyplinowanie (np. Spóźnienia,
nieusprawiedliwiona absencja w pracy)
c. działanie na szkodę orkiestry
d. nadużywanie alkoholu i praca w stanie nietrzeźwości
2. W żadnej umowie nie ma zapisu o corocznych
przesłuchaniach zbiorowych orkiestry.
3. Żaden regulamin wprowadzany przez zwierzchników
zespołów orkiestrowych nie może zawierać punktu o obowiązkowych
przesłuchaniach.
4. Jeśli muzyk jest członkiem związku zawodowego –
możemy uzyskać pomoc z FIM-u.
Powyższe informacje zostały
uzyskane w rozmowach :
1. z sekretariatem FIM – Bruksela
2. z Przewodniczącym Związku Muzyków Niemieckich –
Berlin
Informację przygotował – Pełnomocnik ZZST “FORUM” d/s kontaktów z
zagranicą
Jerzy Górzyński
Komunikat o ankiecie FIM dotyczącej pracy
muzyków orkiestrowych.
Uprzejmie informujemy,
że Prezydium Rady Naczelnej Z.Z.S.T. "FORUM" posiada ankiety
dotyczące warunków pracy i płacy oraz spraw socjalnych orkiestr w
Unii Europejskiej. Wypełnione przez zainteresowanych formularze
ankiet będą stanowiły materiał do dyskusji podczas obrad Kongresu
FIM w kwietniu przyszłego roku w Berlinie poświęconego wymienionej
tematyce.
Zainteresowanych prosimy o kontakt z Prezydium Rady Naczelnej
naszego związku.
INFORMACJA o pracach Rady Naczelnej ZZST ”FORUM”
Jedną z grup zawodowych reprezentowanych w Z.Z.S.T. ”FORUM” są
artyści muzycy co skłoniło nasz związek do wstąpienia w szeregi FIM
(Międzynarodowej Federacji Muzyków) zrzeszającej związki zawodowe z
całego świata. Naszym przedstawicielem w kontaktach i pracach FIM
jest kol. Jerzy Górzyński.
Dzięki aktywnej postawie FIM desygnował między
innymi jego osobę do prac związanych z ochroną praw twórców i
artystów wykonawców w Komisji Dialogu Społecznego Unii Europejskiej,
która zajmuje się koordynacją działań związkowych w obszarze
Kultury. Skutkiem tego jest dostarczanie materiałów i Biuletynu
Związku Zawodowego Muzyków Niemiec zawierającego między innymi
oferty pracy w orkiestrach.
ZZST „”FORUM” prowadził działania interwencyjne
oraz mediacyjne w przypadkach konfliktów pomiędzy członkami związku,
a kierownictwami placówek artystycznych w których byli
przedstawiciele naszego związku. (Warszawa, Koszalin Lublin,
Opole..)
Z.Z.S.T. “FORUM“ uczestniczy w pracach
legislacyjnych w ramach Sejmowej, Senackiej Komisji Kultury i
Środków Przekazu RP, jak również zgłasza swoje uwagi do projektów
ustaw związanych z regulacjami w dziedzinie prawa autorskiego i praw
pokrewnych oraz o KRRiTV.
Związek wraz z innymi środowiskami twórczymi i
naukowymi aktywnie uczestniczył w działaniach na rzecz utrzymania
50% ulgi kosztów uzyskania dla artystów – wykonawców.
Z.Z.S.T. “FORUM“ energicznie występował na rzecz
utrzymania dotąd obowiązujących przepisów o możliwości
wcześniejszego przechodzenia na emeryturę niektórych grup zawodowych
artystów muzyków oraz objęciem dotychczas uprawnionych grup twórców
przepisami o emeryturach pomostowych.
Przedstawiciele naszego związku są członkami
Komisji d/s zaopatrzenia emerytalnego twórców i artystów -
wykonawców. przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
(Witold Straus oraz Zygfryd Sekuła)
Informacja o II Krajowym Zjeździe Delegatów ZZST „FORUM”
Pragniemy poinformować, iż w dniu 25.02.2007 r. odbył się II Krajowy Zjazd
Delegatów Związku Zawodowego Stowarzyszonych Twórców „FORUM”, który powstał z
inicjatywy działaczy 20 stowarzyszeń twórców i artystów – wykonawców
reprezentujących muzyków, plastyków, literatów, tłumaczy, lutników i artystów
estradowych.
Komitet Założycielski związku przygotował statut i w dniu 6.02.1997 r. podjął
uchwałę o utworzeniu związku zawodowego, który uzyskał osobowość prawną w dniu
3.04.1997 r. decyzją Sądu Wojewódzkiego w Warszawie i tym samym możliwość
działania na terenie całej Rzeczpospolitej Polskiej.
Delegaci zgromadzeni na II Krajowym Zjeździe Delegatów ZZST „FORUM” wysoko
ocenili dotychczasową pracę polegającą na działaniu w obronie praw członków
związku oraz tych, którzy zgodnie z ustawą o taką pomoc się do nas zwracali.
Nasza organizacja związkowa liczy na dalsze poparcie ze strony stowarzyszeń,
które przyczyniły się do powstania związku zawodowego grupującego twórców i
artystów – wykonawców. Nowo wybrane władze deklarują kontynuowanie wysiłków
podejmowanych wcześniej w obronie zagrożonych praw i przywilejów należnych
ludziom z naszego środowiska.
W obecnej sytuacji kiedy z dnia na dzień powstają nowe zagrożenia związane
szczególnie z nowelizacjami ustaw dotyczących naszego środowiska, z likwidacją
wielu instytucji kulturalnych oraz ze stałym ograniczaniem środków na kulturę,
koniecznym staje się zwiększenie liczebności naszego związku, aby skuteczniej
oddziaływać na niekorzystne poczynania władz w sferze kultury w Polsce.
Na Walnym Zjeździe wybrano 21 osobową Radę Naczelną w składzie której znajdują
się reprezentanci wyżej wymienionych grup twórców i artystów – wykonawców. II
Krajowy Zjazd Delegatów zatwierdził wybór Przewodniczącego wraz 9-osobowym
Prezydium Rady Naczelnej.
KOMUNIKAT FIM W SPRAWIE WIZ DO USA
Jak wiadomo ,sprawa uzyskanie wizy dla artystów chcących wystąpić w
USA, wiąże się z bardzo długim oczekiwaniem i wysokimi opłatami (1000€ od
podania o wizę). Jest to niemożliwe z wielu oczywistych powodów. Orkiestra lub
Balet – składając prośbę o wizy, musiałaby wpłacić ogromne sumy w dolarach, aby
je uzyskać.
FIM (Międzynarodowa Federacja Muzyków) wraz ze związkiem FORUM ,
Związkiem Muzyków Brytyjskich oraz organizacjami EAFA i PEARLE, wystąpiła do
Komisji Europejskiej o przyspieszenie rozmów z Rządem USA na ten ważny temat.
Dotychczasowe wysiłki zaowocowały skróceniem do 30 dni oczekiwanie
na wizę, zamiast 3 - 6 miesięcy oraz zniesieniem opłat – ale to dopiero projekt
Izby Reprezentantów Kongresu USA. Pozostaje jeszcze Senat, Prezydent USA i może
wówczas sukces będzie pełny. Dlatego tak ważne są wysiłki FIM-u dla uzyskania
jak najkorzystniejszych warunków otrzymywania wiz do USA dla artystów.
Jerzy Górzyński
Pismo EAEA / PEARLE przysłane przez FIM do FORUM
Pismo jest
adresowane do vice-przewodniczącego komisji europejskiej
Jacquesa Barrot, dotyczy wiz i zezwoleń na pracę dla wykonawców
europejskich na terenie USA.
Pismo
datowane na dzień 1.09.2008 r.. Przypomina się w piśmie, iż
w styczniu 2007 roku napisano do komisarza Franco
Frattiniego, aby zwrócił uwagę na trudności, jakie spotykają
wykonawców oraz "Organizacje Sztuk Wykonawczych" przy
wyjazdach do USA. Członkowie parlamentu Badia i Cutchet
podjęli ten problem w pytaniach do komisji w marcu 2007 r..
W czerwcu 2007 r. otrzymali odpowiedź, iż Frattini będzie
miał program zniesienia wiz pod kontrolą. Pomimo dyskusji z
przedstawicielami sprawiedliwości, podczas debaty na
posiedzeniu komitetu dialogu społecznego, dotyczącej
zniesienia wiz dla wykonawców, główne punkty określone na
początku 2007 r. nie zostały rozwiązane (spełnione).
Po drugiej stronie (USA) nasi przeciwnicy pracowali z
przedstawicielami grup słuchaczy oraz członkami agencji,
których interes zależy od występów tych artystów.
FIM oraz Związek Muzyków Brytyjskich razem z Amerykańską
Federacją Muzyków, jak również ligą orkiestr amerykańskich i
stowarzyszeniem prezenterów sztuk wykonawczych, przedstawiły
te wszystkie trudności rządowi USA, jednocześnie wyrażając
zdziwienie, że system który miał promować kulturalną wymianę
oraz międzynarodowy handel, faktycznie postawił zaporę dla
tych przedsięwzięć.
Wierzymy, że powinniśmy pracować ze wszystkimi, aby zmienić
prawo, nie naruszając, co zrozumiałe, zasad bezpieczeństwa
USA. Rząd USA obecnie również wyraża potrzebę zmiany nie
tylko wobec muzyków, ale również nagrań, promotorów,
organizatorów festiwali itp.
Pracując w tym kierunku, nie szukamy przywilejów ale równego
traktowania z innymi pracownikami, na tym samym polu.
Zawodowi piłkarze, dżokeje, kierowcy wyścigowi, tenisiści -
aby wskazać tylko kilka dyscyplin - mogą korzystać ze wstępu
do USA na warunkach o wiele prostszego i tańszego systemu
B-1 (Biznes Wiza) wprowadzając tzw. "ubezpieczenie toku
postępowania" (premium processing service). Miało to
dotyczyć wielkich korporacji i innych tego typu instytucji,
które wysyłały do Stanów zespoły wykonawcze dla swoich
interesów w USA. To postępowanie gwarantowało im 15-dniowy
czas na aplikację za dodatkową opłatą 1000 $ za aplikację na
jedną osobę. Niestety średni czas oczekiwania na wizy wg
tego standardu zaczął stopniowo wydłużać się z 3 do 6
tygodni, obecnie 3 do 6 miesięcy. Sprawia to znaczące
utrudnienia dla agentów, managerów oraz innych - pragnących
sprowadzić muzyków do USA. Zresztą kto chce lub może wpłacić
nowe, dodatkowe pieniądze?
Jeśli dodamy do tego wszystkiego nowe wymagania po 11
września, które jeszcze wzmocniły istniejące, np. każdy
starający się o wizę, musi odbyć rozmowę z przedstawicielem
USA (Ambasada, Konsulat) - co uderza w muzyków (orkiestra
np. 90 osób). Witając z zadowoleniem tę ustawę jako krok we
właściwym kierunku i licząc na przyjęcie jej przez senat,
wierzymy, że przede wszystkim wykonawcy będą mogli korzystać
z takich samych warunków wjazdu do USA jak sportowcy.
Dlatego ponaglamy komisję europejską, aby dołączyła do
naszych wysiłków w pracy z rządem USA dla stworzenia
nowoczesnego, wydajnego, bezpiecznego i stabilnego systemu,
który przyniesie znaczące ekonomiczne i kulturalne dobra dla
wszystkich zainteresowanych.
Na końcu ponaglamy komisję europejską aby tak jak z USA,
podjęła dyskusję o tym problemie z państwami Unii
Europejskiej, tak, by artyści z krajów trzeciego świata byli
traktowani równo w sprawach wiz.
Podpisali:
Lisebeth Dejonghe
Dominick Luquer
Benoit Machvel
Jim Wilson
|
|